Nyt se on päätetty, tähän tulee lukupäiväkirjani vuodelta 2006.
Katsotaanpas montako opusta saan luettua, puhumattakaan niistä niin
kutsutuista sivistävistä teoksista... =)
26. Klemola, Marketta: Kasvivärjäys (15.12.)
Mielenkiintoinen kirja kasviväreillä värjäyksestä. Värjäyksen
historia ja lankojen puretus oli kerrottu selkeästi, samoin värjäyksen
perusteet, mutta mutta...kysymyksiä kyllä heräsi etenkin erikoisemmista
värjäyksistä, joissa yhdistettiin eri puretusaineita tai eri
värikasveja,mutta kokeilemallahan sitä oppisi. =)
25. Suomen suosituimmat koirarodut: Suomenlapinkoira (5.12.)
Mitäs
tähän sitten sanoisi... Ehkäpä maailman huonoin koirakirja, etenkin
rotukirja. Kirjassa ei kerrottu oikeastaan mitään koiran hoidosta eikä
kouluttamisesta. Annettakoon kirjalle plussapisteet siitä, että eri
koiraharrastukset oli kerrottu hyvin. Tuon lyhyen osan kirjasta voisi
painattaa yhtenä kirjana (ei jokaisen "rodun omaan kirjaan") tai
oikeastaan lehtisenä, sen verran lyhyt sekin pätkä oli. Koiran
ruokinta...joo kukakohan meistä ei olisi tiennyt, että kaupasta voi
ostaa koiranruokaa, tai koiralle voi tehdä itse ruokaa. Koiran
ravintoaineiden tarpeesta tai mistään muustakaan ei kuitenkaan kerrottu
yhtään mitään. Koiran liikunta, kysy lajiliitosta. Koiran hoito, kysy
lajiliitosta. Ihan sama mikä aihe oli, siitä kerrottiin sivun verran
kertomatta mitään ja kehotettiin kysymään lajiliitosta. Ihan totta!
Kuka on antanut luvan kaataa sademetsiä tämmöisen kakan takia? Jos joku
ikinä harkitsee minkään Suomen suosituimmat koirarodut sarjan kirjan
hankkimista kehotan mieluummin pyyhkimään niillä seteleillä
takapuolensa. Kirja on ylettömän kallis ja täysin turha, soveltuu
lähinnä takan sytykkeiksi. Sama kirja on julkaistu joka rpsuta vain
vaihtamalla kuvia ja kahden sivun mittainen rodun historia. Jos tämän
kirjan olisin ostanut, laittaisin kyllä kovaa palautetta kustantajalle
ja vaatisin rahani takaisin. Onneksi nyt sain sen kirjastosta
ilmaiseksi, mutta pitäisi ehkä vaatia korvausta menetetystä ajasta,
joka meni näin hyödyttömän kirjan lukemiseen...
"Perehdytään
koiran hyvinvoinnin ja terveyden aihealueisiin: kirjassa on kattava
terveysosio, jossa esitellään koiran terveyden ylläpitoa käsitteleviä
perusohjeita ja kotikoiran yleisimpiä sairauksia. Kirja tarkastelee
perusteellisesti myös koiran hoitoon liittyviä asioita. Turkinhoito,
kynsien leikkaus sekä silmien ja korvien puhdistus käydään läpi vaihe
vaiheelta, ja hoito-osiossa esitellään myös asiantuntevia näkemyksiä
koiran ravitsemuksesta." Tuo on suora lainaus kustantajan
nettisivulta. Eipä tuohon voi muuta sanoa, kuin pahempaa huijausta ei
ole aikoihin näkynyt. Terveys osio ei ole kattava, ei alkuunkaan.
Kehotetaan vain varautumaan siihen, että eläinlääkärillä pitää joskus
käydä ja koira pitää rokottaa, muttei esimerkiksi kerrottu mitä vastaan
ja missä iässä, kuten kattavassa kirjassa olisi pitänyt olla.
Turkinhoito, kynsien leikkaus ja niin edelleen...voi apua... Jos
kattava turkinhoito tarkoittaa sitä, että kerrotaan lyhytkarvaisen
koiran vaativan vähän hoitoa ja puudelin paljon, niin kattava on, mutta
mitään ei puhuttu Suomenlapinkoiran turkin hoidosta tai edes yleisesti
pitkäkarvaisen, tuuhea alusvillaisen koiran turkin hoidosta. Kynsiäkin
kuulemma pitää leikata, mutta eipä tultu maininneeksi, että kynnestä
näkee esim. valoa vasten missä hermo/verisuoni menee ja sitä ei olisi
hyvä leikata... Eikä nyt puhuta niistä silmistä ja korvista... Ja tuo
ravitsemus, yhtään asiantuntevaa sanaa en koko kappaleesta löytänyt.
Lapsikin olisi tiennyt enemmän koiran ruokinnasta kuin osion
kirjoittaja... Arrghh...yritän haudata tuon kirjan jonnekin syvälle,
tai vien kirjatoon, ja yritän unohtaa ikinä edes nähneeni moista teosta
tai pahamieli ja ärsytys senkuin vain jatkuu...
24. Cauwelaert, Didier von: Keijukaisen koulutus (29.11.)
Ihan
kirja keijukaisista, elämästä, ihmisten erilaisista ajatusmaailmoista.
Kirja sai ajattelemaan ja miettimään omia valintojaan, voikun voisi
olla keijukainen. Osaisi käyttäytyä ja ajatella kuten keijukainen... =)
23. Clark, Mary Higgins: Kuolema kutsuu tanssiin (20.11.)
Mielenkiintoinen kirja, jossa jännistys säilyi lähes loppuun asti.
Kirja oli mielenkiintoinen ja elävästi kirjoitettu. Kirjan huonopuoli
oli Clarkelle tyypillinen öksähtävä loppu. Kirjaa ei ole saatettu
kunnolla loppuun vaan loppu tuntuu lässähtävän kuin pannukakku,
valitettavaa, mutta totta. Nauttisin kovasti, jos Clark ryhtyisi
lopettamaan kirjansa johonkin jännittävään kaneettiin, joka
mahdollistaa jännityksen jatkumisen eikä rakkaus lässyn-lässyyn. Sitä
ainakin nyt toivoisin.
22. Weis, Margaret & Hickman, Tracy: Kuolemanportti 4: Käärmemaagi (6.11.)
Kirja
oli mielenkiintoinen ja jälleen erilainen jatko-osa Margaret Weisin ja
Tracy Hickmanin kiehtovaan Kuolemanportti sarjaan. Kirjan tapahtumat
sijoittuivat jälleen uuteen maailmaan ja sisälsivät paljon yllättäviä
käänteitä ja muistoja menneistä kirjoista sekä vihjeitä tulevista.
Sarjan lukemista kyllä kannattaa jatkaa, jos sen on aloittanut (tai
aloittaa sarja alusta). =)
21. Clark, Mary Higgins: Tyttöni Sunday (13.10.)
Kirja sisälsi neljä minijännäriä. Näistä osa tuntui kovin
lapsellisilta, mutta viimeiseen oli saatu paljon tunnetta mukaan ja se
pelasti kirjan loppuvaikutelman. Jännärit olivat kuitenkin
mielenkiintoisia ja viihdyttäviä, mutta tämä ei kyllä kuuluisi
listalleni, jolta kirjoja suosittelisin muille.
20. Utrio, Kaari: Pappilan neidot (8.10.)
Pappilan
neidot on herttainen kertomus pienen pappilan monipäisestä
lapsikatraasta, jonka jäsenet ovat niin kovin erilaisia. Jokaisella on
omat hyvät ja huonot puolensa, jokainen tavoittelee parempaa elämää.
Tarinan päähenkilö on kovin sydämellinen ja avarakatseinen nuori neito,
joka on joutunut kasvamaan itsekkään isän katon alla. Tarinalla on
Utriolle tyypillisesti onnellinen loppu, mutta tarinan kehittelyä on
hauska seurata ja havaita kirjan lukemisesta seuraavat erilaiset
tunteet. =)
19. Weis, Margaret & Hickman, Tracy: Kuolemanportti 3: Tulimeri (2.10.)
Viihteellinen
teos, jossa jännittävyys pysyi kirjan loppuun asti. Kirjoitustyyli ja
tarinan kulku ovat uskollisia Weisin ja Hickmanin tyylille. Kyllä tämän
sarjan lukemista kannattaa jatkaa ja jos et vielä ole aloittanut ja
uskot pystyväsi eläytymään erilaisten hahmojen, taikuuden ja uskomusten
maailmaan, niin kannattaa aloittaa sarjan lukeminen. =)
18. Binchy, Maeve: Talo Dublinissa (16.9.)
Talo
Dublinissa kertoo jälleen monesta eri ihmisohtalosta, avioeroista,
kuolemasta, sovinnoista, luottamuksesta, väkivallasta ja sen
salailusta... Kirja oli monipuolinen ja vaihteleva, mutta välillä
päähinkilöiden naivius meni jo överiksi. Kirjan loppupuolella teki jo
kertaalleen mieli lopettaa lukeminen kesken, kun homma meni niin
överiksi naivistisuudessaan, mutta jatkoin kuitenkin loppuun, kun
takana oli jo yli 400 sivua ja edessa vajaa 50. Kaiken kaikkiaan kirja
oli ihan hyvä ja kansikuvaa etsiessäni huomasin, että kirjasta on myös
tehty elokuva. Sen haluaisin kyllä nähdä. =)
17. Utrio, Kaari: Uhritulet (30.8.)
Kaari Utrion Uhritulet kertoo keskiaikaisen Suomen, papiston,
sotilaiden, porvareiden ja vitaliaanien elämästä. Tarina painottuu
ihmisten turhamaisuuteen, omistushaluun, himoon ja oman arvon
puolustamiseen. Suurta roolia tarinassa näyttelevät ajan tapaan
kuuluneet kunniakostot ja himon tai halun vuoksi tehdyt murhat. Taattua
Kaari Utrio laatua, kuten aina. =)
16. Weis, Margaret & Hickman, Tracy: Kuolemanportti 2: Haltioiden tähti (13.8.)
Haltioiden
tähti on Kuolemanportti sarjan toinen osa, joka on huumorilla höystetty
fantasiakirja. Kirjassa yksi edellisen teoksen päähenkilöistä jatkaa
seikkailuaan uudessa maailmassa. Kirjan perus juoni ja idea
kehittelyineen ovat saman laiset kuin edeltäjässään, mutta tähän
toiseen osaan on saatu lisättyä huumoria, joka sai jopa minut
naureskelemaan itsekseni useampaankin kertaan. =)
15. Clark, Mary Higgins: Kuolema seuraa muotia (31.7.)
Mielenkiintoinen kirja muotimaailman oikuista ja oikukkaista
suunnittelijoista. Kirjan ajan selvitettiin rikosta, jonka tekijä
selvisi päähenkilöille vasta kirjan lopussa. Tosin ei se murhaaja
lukijallekaan kovin paljon aikaisemmin selvinnyt. Hyvää
viihdekirjallisuutta. =)
14. Brown, Dan: Meteoriitti
Meteoriitin
Dan Brown on kirjoittanut Enkelit ja demonit ja Da Vinci-koodin
välissä. Kirja sijoittuu täysin eri maailmaan, kuin nuo aiemmin
käännetyt kirjat, mutta kirjan juonen kehittely ja kerrontatapa ovat
samanlaiset. Kirja keskittyy nimensä mukaisesti meteoriitin ja
politiikkaan sekä Valkoisentalon ja NASAn ympärille. Kirjasta löytyy
jälleen murhia, nopeita juonenkäänteitä ja tarina kerrotaan Brownille
tyypilliseen tapaan: yhteinen alku ja yhteinen loppupiste, mutta juonen
kehittelyä kerrotaan jokaisen kirjan henkilön näkökulmasta. Jos pidit
Brownin aiemmista kirjoista, kannattaa lukea myös tämä teos.
13. Weis, Margaret & Hickman, Tracy: Kuolemanportti 1: Lohikäärmeen siipi (4.7.)
Lohikäärmeen
siipi on Weis & Hickmanin fantasiakirjasarjan, Kuolemanportti,
ensimmäinen osa. Kirjassa seikkailee monia olentoja, haltiat, ihmiset,
kääpiöt, maagikot ja muuta seikkailevat samassa kirjassa ja kaikkien
tarina kietoutuu yhteen. Heti kirjan lähetessä loppuaan piti mennä
kirjastoon varmistamaan, että saan seuraavan osan lomalukemiseksi. Nyt
se jo odottaa hyllyssä luettavaksi pääsyä. Kirja on mukavaa vaihtelua
yleinsä lukemilleni romaaneille, niitä ei varmaan voi lukea montaa
peräkkäin, mutta joku kirja tähän väliin ja sitten taas kakkos osan
kimppuun.
12. Steel, Danielle: Katkeransuloista (12.6.)
Ällöttävän
ennalta arvattavalla loppuratkaisulla varustettu kasvukertomus, kun
neljän lapsen äit haluaa muuttaa elämänsä suuntaa.
11. Polva, Anni: Vanha suola janottaa (24.5.)
Tätä taattua Anni Polvaa. Kirja kuuluu Annin Lulu-sarjaan ja on sarjan toiseksi viimeinen osa. Jos kirjan
haluaa lukea, niin kannattaa kyllä lukea ensin sarjan muut osat, tai
ainakin joku aikaisempikin osa. Kyllä kirja varmaan ilman aiempien
tapahtumien tuntemustakin huvittaa ja viihdyttää. =)
10. Austen, Jane: Viisasteleva sydän (17.5.)
Tämä kirja oli taattua Jane Austen laatua. Hyvä tarina, jonka kerronta
on upeaa. Kirja on täynnä väärinkäsityksiä, juonittelua, luokkaeroja ja
muita 1800-luvulle tyypillisiä piirteitä. Kirja kerrotaan nuoren naisen
näkökulmasta. Hänen havaintonsa, häpeänsä, onnensa ovat koskettavia.
Välillä on vaikeaa ajatella, millaista olisi elää 1800-luvulla, kun
tunteitaan ja mielipiteitään ei voi ilmaista suoraan, ei edes
perhepiirissä. Nykyään on sentään helppoa, kun ei olla niin tarkkoja
käytöksestä, sosiaaliluokista ja muista vastaavista. Tätäkin kirjaa
suosittelen. =)
9. Clark, Mary Higgins: Isän tyttö (27.4.)
Mielenkiintoinen
ja tapahtumarikas dekkari, jossa nuori toimittaja selvittää sisarensa
murhaa. Murhattu oli teini-ikäinen tyttö ja murhan aikoihin toimittaja
oli vasta lapsi. Lapsen ja kyläläisten mielikuvien, lehtileikkeiden ja
yhteydenottojen avulla toimittaja pyrkii todistamaan murhaajan todella
tehneen murhan, kun murhasta tuomittu mies oli pääsemässä ehdonalaiseen.
8. Steel, Danielle: Matka (20.4.)
Tämä
kirja kertoo pahoinpidellyistä naisita. Kotiväkivallasta, sen
fyysisestä ja henkisestä puolesta, myös henkisestä kotiväkivallasta ja
alistamisesta. Kirjalla on Steelen tapaan onnellinen loppu ja kirjan
sisältö ei myöskään ole kovin syvällinen, mutta ajatuksia se varmasti
herättää. Ei kevyintä mahdollista lukemista, mutta ihan Steelen taattua
tyyliä.
7. Binchy, Maeve: Punapyökin varjossa (9.4.)
Elävä tarina pienen Irlantilaisen kylän asukkaista, heidän
salaisuuksistaan, ajatuksista, yhteiskuntaluokista ja mahdollisuuksista
nousta kylän pohjasakasta parempaan yhteiskunnalliseen asemaan. Kirjaa
kerrottiin Maeve Binchyn tapaan kylän eri asukkaiden näkökannalta ja
jokaisen omalla hieman erilaisella kertovalla äänellä. Vaikka jokaisen
asukkaan kertomus koski vain hänen omaa elämäänsä ja huomioita kylän
asukkaista tuli kokonaisuudesta selkeä ja johdonmukainen yhtenäistyvä
kertomus.
6. Polva, Anni: Rakkautta ja kaalintaimia (25.3.)
Tämä
kuuluu sarjaan "taattua Anni Polvaa". Lukiessa huomasin, että olin
lukenut kirjan joskus aikaisemminkin (varmaan noin kolme-neljä vuotta
sitten). En kauheasti muistanut, mitä kirjassa tapahtuu, joten oli ihan
mielenkiintoista lukea. Nämä ovat tällaista hyvää välilukemis hömppää,
jotka ovat todella kevyttä kirjallisuutta. Ei tarvitse paljon ajatella.
Voisihan sieltä kirjan syvyyksistä joku suurempikin opetus löytyä, jos
ihan todella rupeaisi sellaista kaivelemaan, mutta minulle nämä
toimivat välilukemisena hyvin tällaisenaan.
5. Austen, Jane: Kasvattitytön tarina (18.3.)
Tämä oli taas taattua Jane Austenia. Aivan ihana kirja, joka on kirjoitettu suurella lämmöllä. =)
4. Polva, Anni: Joulumuisto (24.2.)
Oli ihanaa lukea nuoren Annin joulumuistoista ja vanhoista joulunviettotavoista. Kirjassa oli muistoja kahdelta jouluta. Ensimmäisessä Anni oli neljän vanha ja toisen joulun aikaan kymmenen ikäinen. Eläviä ja lämminhenkisiä joulumuistoja, jollaisia soisi myös omille tuleville lapsilleen. Pitäisi todella ottaa se joulukirkko perinteeksi, kun siitä joka joulu olen puhunut.
3. Polva, Anni: Minäkö muka mustasukkainen (24.2.)
Tämä oli taas taattua Anni Povaa. =)
2. Steel, Danielle: Kotimatka (14.2.)
Kirja kertoo lapsena pahoinpidellyn naisen selviytymistarinasta. Kirja on fiktiota ja sen kyllä huomaa ihmeellisistä käänteistä, mutta teos oli kyllä mielenkiintoinen ja paikoin ajatuksia herättävä.
1. Binchy, Maeve: Italian illat (27.1.)
Italian illat italian kurssista ja sille osallistuneista ihmisistä. Muutamien ihmisten elämään syvennyttiin enemmän ja heidän elämäntarinansa kietoutuivat yhteen. Itse kirja oli mielenkiintoinen ja jokaisen henkilön kohdalla kerronta tyyli muuttui hieman, päähenkilölle sopivammaksi. Kirjan loppu oli valitettavasti hieman lattea. Tuli hieman tunne, että kirjailija huomasi kirjoittaneensa jo liian monta sivua ja loppu piti saada kasaan muutaman sivun sisällä. Kokonaisuudessaan kirja oli ihan hyvä, vaikka loppu olikin pieni pettymys.